onsdag 17 augusti 2011

Onsdag

GoKväll, mina vänner!
Haft en bra dag? Det har vi. :)

Som ni kanske såg på föregående inlägg så har vi varit ute nästan hela dagen idag, o det har varit helt underbart! Gått runt i skogen, plockat kantareller, fikat i mamma&pappas trädgård, plockat mammas äpplen o ryckt upp fina morötter ur landet. Lovely!
När vi kom hem på eftermiddagen så karamelliserade jag några av äpplena, med kanel o ingefära, o slängde i frysen. Så nu finns det äpplen redo för höstens goda pajer. Imorgon ska jag försöka göra lite äppelmarmelad, med citron o lime. Tantvarning? Jaja, jag har aldrig påstått att jag inte är en tant. ;)
Sen gjorde jag middag- fläskytterfilé med kantarellsås o en supergod sallad med avocado, rödlök o fetaost. MUMS!! Kändes härligt vardagslyxigt.

Appropå mat så har jag börjat med något nytt idag. Jag har ett par vänner som veckohandlar o tycker att det är jättebra, så jag kände att jag nog måste försöka mej på detta. Det innebär att man skriver en veckomatsedel o handlar hem allt man behöver. Det betyder ju att allt onödigt småhandlande försvinner, eftersom man i princip bara handlar en gång i veckan (färskvaror, typ mjölk o frukt kanske måste fyllas på under veckan) o matkostnaden under månaden minskar. Helt klart värt ett försök, eller hur?!! :)

Såhär ser vår matsedel ut den här veckan:

Ons: Fläskytterfilé (se ovan)
Tors: Hemgjorda "fiskpinnar" med kokt potatis
Fre: Pastagratäng
Lör: Kycklingklubbor
Sön: Fläskytterfilé (rester fr. idag) med ris
Mån: Tortellini
Tis: Köttfärsbiffar med bulgur o kall sås

Vi får väl se om jag håller schemat, men jag ska i alla fall ge det en chans. Och, nej, det är inget bantningschema eller så- bara vanlig sketen mat. Japp.

Imorgon tror jag att vi ska ta en tur i skogen igen, fast här hemma. Bor ju faktiskt ganska nära skogen, tro't eller ej. :) En liten morgonpromenad kanske, om det är bra väder. Vi får se!
Och så kanske vi ska hälsa på Emmy. Måste ju försöka få ut så mycket som möjligt av den sista semester veckan- känns helt overkligt att jag ska tillbaka till jobbet på måndag. Suck. Men det blir säkert bra! Det brukar alltid vara skönt när vardagsrutinerna drar igång igen. Eller?? Jag har för mej att det brukar vara så i alla fall..... ;)

Neeeeee, nu får ni roar er med något annat. PUSS Puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar