torsdag 17 februari 2011

Recept

Middagstips!

Piroger

* 5dl vetemjöl
* 1tsk bakpulver
* 1tsk salt
* 2dl vatten
* 2msk olja
* Uppvispat ägg till pensling

Kanske inte så snygga, men gott va´re!
Sätt ugnen på 200grader. Blanda dom torra ingredienserna, tillsätt olja o vatten o rör ihop till en deg. Dela degen i små bitar (beroende på hur stora piroger du vill göra). Kavla ut degbitarna o lägg på valfri fyllning o vik ihop. Blir ca 10st. Tryck ihop kanten med en gaffel. Lägg på en plåt, pensla med uppvispat ägg o grädda i 15-20 minuter.

Jag fyllde mina piroger med en köttfärsröra med tomat, majs o ganska mycket lök- det blev supergott!
Smaklig måltid! :)

Ps. Emmy: Är nog riktigt bra att ta med sig, om man typ ska på rallycross eller så... ;) Ds.

3 kommentarer:

  1. Hade faktiskt tänkt fråga efter recept. tur du tänker på mig! ;). Och till RC mat hade jag inte tänkt på det, men de är ju toppen!! :D puss

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tror det skulle passa perfekt för er! :) Jag kan komma å hjälpa dej, så fyller vi frysboxen inför sommaren! ;P
    Du har ju dessutom lite köttfärs som du behöver göra något med...eller hur? ;) Jag har tröttnat på köttfärssås nu, så det var därför jag kom på att jag skulle göra piroger.
    Puss

    SvaraRadera
  3. Ja, kom gärna och hjälp mig!! Bara kul ju :) .. Mm, vi har ju lite köttfärs å göra änna på både du & jag! ;p. Vet inte vad man ska hitta på för att de inte ska bli lika varje gång.. Puss

    SvaraRadera